Szeptember hónap szülőknek, gyerekeknek, pedagógusoknak egyaránt az iskolakezdés jelenti. A pedagógusok azonban már sokkal korábban megkezdik a készülődést az új tanévre.
A tanárok szabadsága már augusztus közepe táján "lejár", hiszen ilyenkor már elkezdődik a munka, még ha nem kell is mindennap beérni "csöngetésre". A pedagógusoknak, intézményvezetőknek számos teendőjük van már az iskolaév kezdete előtt.
Az első feladat mindenképpen az órarend összeállítása. Ehhez sok tényezőt kell figyelembe venni. Az egyes tantárgyak óraszámait, a tantermek elosztását, az iskolai szünetek dátumait, az osztályok, tanulócsoportok létszámát és természetesen a tanárok egyéb óráinak időpontját. A sok különböző elem összehangolása nem egyszerű feladat, így noha általában az órarend beosztását egy ember készíti, az oktatási intézmény pedagógusainak közre kell működniük ebben a munkában.
További feladat évkezdés előtt, hogy egy-egy iskolában a tanárok megbeszéljék, összehangolják az éves feladatokat. Ezért gyakran több értekezletet, megbeszélést tartanak a nyár folyamán, általában a tanévkezdés előtt. Ezeken a megbeszéléseken szó esik tantárgyi kérdésekről ugyanúgy mint egy-egy diák egyéni problémáiról, esetleg bizonyos tanárok pedagógiai dilemmáiról.
Az intézményvezetőknek természetesen még ennél is több feladatot kell elvégezniük. Hiszen az intézmények működése nem csak a szoros értelemben vett tanításból áll. Gondoljunk csak arra, hogy egy iskolában, óvodában rengeteg technikai problémát is meg kell oldani, kezdve az épület esetleges felújításától, a könyvtár fejlesztésén keresztül egészen a természettudományi szertárak eszközeinek megvásárlásáig.
Végül nem szabad elfeledkeznünk a pedagógusok egyéni előkészületeiről sem. Hiszen az órákra való készülést - bár természetesen ez évközbeni feladat is - már nyáron el kell kezdeni. A pedagógusok tehát otthon is készülnek az iskolakezdésre. Jegyzeteket készítenek, újraolvassák a tankönyveket, szövegeket, szakkönyveket. Végiggondolják, hogy az előző évben milyen problémákkal kellett szembenézniük egy-egy diák esetében, és megpróbálják megtalálni a megoldást ezekre a problémákra.
Az iskolakezdés ideje tehát nem mindenkinek szeptember 1-e, noha természetesen a "valódi" munka a pedagógusok számára is csak ekkor kezdődik meg. A "valódi" munka azonban sok előkészületet, szervezést, tervezést igényel, melyekre általában nyáron kerül sor.
Forrás: Sulinet